Grote afzetmarkt voor groene producten van Philips

Met de groene producten van Philips kunnen kosten, energieverbruik en CO2 uitstoot verminderd worden. Philips stelt de consument op die manier in staat om een eenvoudige en verantwoorde keuze te maken. Vorig jaar besloeg de omzet uit groene producten van Philips 51% van de totale omzet. Philips heeft haar doelstellingen m.b.t. de energievriendelijke producten vastgelegd in haar EcoVision-duurzaamheidsdoelen.

Deze doelstellingen zijn bepaald voor het jaar 2015. Nu blijkt echter dat deze twee jaar eerder dan gepland gehaald zijn. Alle onderdelen binnen Philips hebben hun bijdrage geleverd aan deze flinke groei van de omzet uit groene producten. Bij Healthcare bijvoorbeeld is het portfolio met Groene Producten uitgebreid met 13 nieuwe producten die zorgresultaten verbeteren, meerwaarde bieden en de zorg toegankelijker maken. Het gebruik van gerecyclede materialen bij Consumer Lifestyle was al ingezet en is op eenzelfde wijze voortgezet. Inmiddels wordt meer dan 330 ton gerecycled plastic gebruikt in stofzuigers en wordt er bijna 250 ton aan ijzer hergebruikt.

Er is door Philips in 2013 in Groene Innovatie een bedrag van 509 miljoen euro geïnvesteerd. Het onderdeel Lighting loopt voorop (EUR 327 miljoen) dankzij de ontwikkelingen op het gebied van LED-technologie. In april van voorgaand jaar kwam Lighting met een doorbraak in de vorm van de meest energiezuinige LED-lamp (TLED) ter wereld met een lichtopbrengst van 200 lumen per watt.

Een quote van Jim Andrew, voorzitter van de Sustainability Board en Chief Strategy & Innovation Officer van Philips: “Deze resultaten getuigen van onze vaste overtuiging dat duurzaamheid een primaire factor is voor het creëren van waarde en belangrijke kansen biedt voor innovatie en groei, zelfs als het zoals nu economisch tegenzit. Voor 2014 zien wij de versnelling in de overgang van een lineaire naar de circulaire economie als een kans om binnen al onze activiteiten en markten economische waarde te creëren, zowel door kostenbesparingen als door de ontwikkeling van nieuwe markten en groei op bestaande markten. We kunnen tevens melden dat Philips op dit moment het leven van 1,8 miljard mensen heeft verbeterd en goed op weg is om daar tussen nu en 2015 2 miljard van te maken.”